Sivut

maanantai 22. huhtikuuta 2013

Kuddtårta / Tyynykakku

Testade på att baka kuddformad tårta. Det var inte så svårt som jag trodde, man måste bara ha ett kompakt botten och fast fyllning. Är tårtan porös och väldigt fuktig sjunker den ihop.

Först testade jag baka en liten tårta, 15x15 cm. Choklad och grönt te-botten med chokladganache som fyllning

Testinä tyynykakku. Ensin kokeilin tehä ihan pienen kakun ja hyvin onnistui! Suklaa-vihreä tee-pohja ja täytteenä suklaaganache



Dekorerad med en pion av sockerpasta

Koristeena piooni sokerimassasta


Senare var det meningen att jag skulle baka två kuddtårtor som våningstårta. Gick inte så bra när jag skulle sätta ihop den, eftersom tårtorna var för fuktiga så ena tårtan sjönk ihop helt och överdraget i sockerpasta sprack upp (tyvärr har jag inga bilder på detta). Men den andra tårtan hölls iaf någorlunda bra ihop...

Mun piti tehä tilauksena kaksi tyynykakkua kerroskakkuna. No tämä projekti ei mennyt ihan nappiin kun kakut olivat liian kosteita niin ne ei ollenkaan pysynyt koossa. Toinen kakku lensi roskiin ja tässä toinen joka melkein pysyi muodossaan...



nästa gång jag försöker mig på att göra kuddtårtor vet jag att inte fukta bottnarna så mycket!

seuraava kerta kun teen tyynykakkua tiedän ainakin ettei kannata kostuttaa!



1 kommentti:

  1. Hei!
    Kiitos kommentistasi! Upeita kakkuja sinulla! Tervetuloa kakkubloggareiden sankkaan joukkoon.. =)

    VastaaPoista